معرفی انواع قفسه های صنعتی برای ذخیره سازی فشرده در چیدمان انبار

انواع قفسه های صنعتی برای ذخیره سازی فشرده

بهینه سازی فضای موجود در انبار یکی از دغدغه های اصلی شرکت ها در طراحی چیدمان انبار توسط سیستم های ذحیره سازی از جمله قفسه انباری، قفسه راک، قفسه فروشگاهی و برنامه ریزی زنجیره تامین آنها می باشد. با توجه به نکات موافق و مخالف نصب یک سیستم ذخیره سازی فشرده در انبار، به تفاوت بین انواع مختلف قفسه بندی فشرده از جمله قفسه صنعتی خواهیم پرداخت.

  • سیستم درایو این drive in

Drive In Racking پرکاربردترین سیستم ذخیره سازی فشرده است. در ساختار فشرده آن راهروهایی در داخل قفسه بندی ایجاد می شود. لیفتراک برای بارگیری و تخلیه کالا به یک راهرو دسترسی دارد، بنابراین طبق روش LIFO کار می کند، یعنی آخرین بار واحدی که بارگیری می شود، اولین باری است که تخلیه می شود.

  • سیستم درایو این Drive Through

سیستم Drive Through در مقایسه با Drive In فقط تفاوت های جزئی دارد. ساختار اصلی آن یکسان است، اما طبق روش FIFO کار می کند، به این ترتیب لیفتراک برای بارگیری کالاها از یک سر راهرو وارد می شود و برای تخلیه بار به سمت مخالف آن. در این سیستم چرخش محصول عالی است.

  • قفسه بندی پالت زنده FIFO در چیدمان انبار

سیستم‌های قفسه‌بندی پالت زنده FIFO از یک ساختار فشرده مجهز به تخت‌های غلتکی تشکیل شده‌اند که در طول آن بارهای واحد به پایین راهرو منتقل می‌شوند. همانند Drive Through، با سیستم FIFO کار می کند. لیفتراک پالت ها را در یک انتهای راهرو بارگیری می کند و آنها را در انتهای مخالف جمع می کند که دارای شیب اندکی به سمت پایین است.

 

انواع قفسه های صنعتی برای ذخیره سازی فشرده

 

  • LIFO Push-Back Live Storage

ذخیره‌سازی زنده Push-Back یکی دیگر از سیستم‌های ذخیره‌سازی زنده با ساختار فشرده، اما با یک راهرو برای بارگیری و تخلیه کالا است. ذخیره سازی پالت با فشار دادن انجام می شود، به این ترتیب بارهای واحد جدید ذخیره شده روی راهرو بارهای قبلی را به سمت پشت آن می راند. طبق روش LIFO کار می کند، بنابراین بهتر است برای نگهداری محصولات با چرخش کم استفاده شود.

  • قفسه بندی شاتل AR نیمه خودکار

قفسه بندی پالت شاتل (AR Shuttle) یک سیستم ذخیره سازی با ساختار فشرده مانند موارد قبلی است، اما در این حالت بارهای واحد با استفاده از شاتل های خودکار AR شاتل به داخل قفسه (بارگیری و بازیابی) منتقل می شوند. سیستم فشرده AR Shuttle می تواند با استفاده از هر دو روش LIFO و FIFO کار کند، اگرچه رایج ترین آن LIFO است که ساختار قفسه ای روی یکی از دیوارهای انبار نصب شده است.

حداکثر ذخیره سازی فشرده  در چیدمان انبار با سیستم های خودکار: انبارهای Clad-Rack

سیستم ذخیره سازی که بیان نهایی اصطلاح ذخیره سازی فشرده است، Clad-Rack Warehouse است، یک سیستم فوق العاده فشرده و بسیار پیچیده در طراحی و نصب آن. در انبارهای قفسه ای، قفسه بندی بخشی از ساختار خود ساختمان انبار است. تمام فضای موجود به طور کامل برای نگهداری کالا مورد استفاده قرار می گیرد. سازه قفسه بندی ابتدا نصب می شود و سپس توسط یک محفظه خارجی پوشانده می شود تا ساختمان را تشکیل دهد.

فشردگی سازه به حدی است که برای عملیات بارگیری و تخلیه کالا باید سیستم های خودکار مانند جرثقیل استکر و شاتل پالت نصب شود. با وجود اندازه این نوع سازه ها، این مزیت را دارند که نیازی به کارهای عمرانی ندارند و راه حلی ایده آل برای نگهداری در شرایط سرد یا یخبندان هستند.

مطالب مرتبط:

نحوه انتخاب قفسه صنعتی مناسب برای انبار

چگونه از حداکثر ظرفیت انبار استفاده کنیم؟

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای خرید این محصول لطفا فرم زیر را پر کنید

× مشاوره خرید