چگونه یک انبار ایمن داشته باشیم و بهره وری انبار را افزایش دهیم؟

بهترین روش ها برای ایمنی و بهره وری انبار

مدیریت یک انبار بیش از مدیریت جریان اقلام طول می کشد، شما همچنین باید ایمنی و بهره وری انبار را همیشه حفظ کنید. خرابی ناگهانی سیستم نوار نقاله در یک انبار بزرگ، جرثقیل معیوب، همه این موارد و موارد دیگر می تواند عملیات روزانه را به هم بزند. این امر می تواند منجر به تاخیر در انجام سفارش یا افزایش ساعات پروژه شود (به دلیل زمان صرف شده برای تعمیر ماشین آلات یا تمیز کردن عواقب ناشی از یک مشکل فنی)، که نه تنها می تواند برای شما مشتریان/معاملات هزینه داشته باشد، بلکه منجر به خطراتی می شود که هم اموال و هم کارکنان انبار را به خطر می اندازد. از این رو، رویه های نگهداری انبار باید به اندازه سایر عملیات روزانه اولویت داشته باشند.

افزایش ایمنی انبار

در زیر، ما برخی از بهترین روش‌ها را برای کمک به شما در جلوگیری از خطرات و حفظ یک انبار ایمن و سازنده بیان کرده‌ایم.

تعمیر و نگهداری پیشگیرانه

شما می توانید با اجرای اقدامات زیر از بسیاری از خطرات محیط کار جلوگیری کنید:

استخدام و آموزش

  • هنگام استخدام کارگران برای تأسیسات خود، اطمینان حاصل کنید که آنها توسط یک مؤسسه مجاز برای کار با تجهیزاتی که در انبار خود نصب کرده اید، مانند لیفتراک، جرثقیل و غیره، تأیید شده باشند.
  • تمرینات ایمنی مانند مانورهای آتش نشانی و تخلیه را به طور منظم انجام دهید. این کار پرسنل انبار شما را آماده می کند تا در مواقع اضطراری واقعی آرام بمانند و به طور خودکار برای حل چنین شرایطی واکنش نشان دهند.
  • آگاهی از اقدامات پیشگامان صنعت خود را ارتقا دهید تا کارکنان انبار خود را به خوبی آگاه کنید.
  • اگرچه حفظ ایمنی پاداش خودش است، اما تشویق کارمندان خود با چیزهای کوچک اضافی هرگز ضرری ندارد. برای انگیزه دادن به نیروی کار خود، می توانید برنامه های ایمنی جمعی طراحی کنید که کارکنان را تشویق کند تا استانداردهای ایمنی شما را در بالاترین سطح رعایت کنند. (به عنوان مثال، می توانید برای هر ماه/دوره زمانی مناسب که عاری از حادثه است، به کارکنان خود پاداش کمی بدهید.
  • همچنین می توانید قدردانی خود را از کسانی که گهگاه از ایمنی حمایت می کنند با شناسایی کارمندان مدل و احترام به آنها نشان دهید.

تجهیزات ایمنی و اقدامات احتیاطی

  • اطمینان حاصل کنید که تجهیزات ایمنی مانند کلاه ایمنی، چکمه های صنعتی و غیره همیشه استفاده می شود.
  • اطمینان حاصل کنید که تجهیزات لازم برای کاهش خطر مانند سیستم های اسپرینکلر، کپسول های آتش نشانی و غیره در انبارهای شما در مکان های مناسب نصب شده است. وجود چنین سیستم هایی به تیم شما بافر لازم را برای شناسایی، کنترل و جلوگیری از وقوع هر گونه حادثه مخرب می دهد.
  • مناطق خطرناک را به وضوح علامت گذاری کنید، خروجی ها و نقاط مونتاژ را برجسته کنید. نمودارهای چیدمان انبار را در همه طبقات و سطوح پست کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که تمام طبقات انبارها عاری از خطر لغزش و سقوط هستند. این مسئولیت جمعی همه کارمندان است که کف را از طناب های سرگردان، مایعات و سایر موارد بالقوه خطرناک حفظ کنند. در صورت پیدا شدن، گودال ها و ترک ها باید در اسرع وقت رفع شوند.

بهداشت و کنترل آفات جهت افزایش بهره وری انبار

  • با درهای بزرگ و چندین پنجره، انبار شما می تواند به یک هدف آسان برای آفاتی مانند پرندگان، جوندگان و حشرات تبدیل شود که دائماً در جستجوی غذا و سرپناه هستند. اگر آنها را کنترل نکنید، می توانند محل کار شما را هجوم آورند، کالاهای ذخیره شده  در قفسه انباری شما را از بین ببرند، و فعالیت روزانه را مختل کنند (تصور کنید پرندگان به پرسنل شما نوک می زنند یا موش ها کالاهای شما را می جوند). شما می توانید با کمی آمادگی از چنین مواردی جلوگیری کنید.
  • یک طرح کنترل آفات تهیه کنید. شما باید طرحی را تهیه کنید که مخصوص انواع آفاتی باشد که با آن ها سر و کار دارید (این می تواند به این معنی باشد که ممکن است نیاز به ایجاد بیش از یک طرح داشته باشید). این طرح باید شامل موارد زیر باشد:
  1. اطلاعات در مورد انواع آفات.
  2. لیستی از مناطق آسیب پذیر
  3. کالاهایی که مورد علاقه این آفات هستند.
  4. راه های نظارت و ثبت فراوانی آلودگی
  5. روش های کنترل آفات
  6. برنامه پاکسازی و پاکسازی آفات

چگونه یک انبار ایمن داشته باشیم و بهره وری انبار را افزایش دهیم؟

  • بازرسی های معمول محل را انجام دهید. وضعیت پنجره ها، کاشی های کف، سقف، سرویس های بهداشتی و به خصوص گوشه هایی که کمترین جابجایی کالا و پرسنل را در یک روز معمولی مشاهده می کنید، بررسی کنید. (ترک‌های روی زمین یا دیوارها می‌توانند به‌عنوان دروازه‌های آسان برای آفات عمل کنند، در حالی که گوشه‌ها و جیب‌های کم‌تر دسترسی انبار شما، زیستگاه بالقوه کاملی را ایجاد می‌کنند. برای از بین بردن آنها یک جاروی کامل انجام دهید)
  • یک روال نظافت را تنظیم کنید، یک بخش را انتخاب کنید، کالاها را به طور موقت جابجا کنید و محل نگهداری و سطل های خود را تمیز کنید. هر جا که لازم است از آفات دفع کننده مناسب استفاده کنید.
  • بازآرایی دوره‌ای کالاها نیز می‌تواند اسکان آفات را دشوار کند. استفاده از توری، دفع کننده آفات اولتراسونیک و مترسک های قدیمی می تواند به طور قابل توجهی از نفوذ آفات به فضای کاری شما جلوگیری کند.
  • استخدام یک متخصص کنترل آفات

نگهداری برنامه ریزی شده

تعمیر و نگهداری دوره ای می تواند زمان خرابی تجهیزات را به حداقل برساند و هزینه های نگهداری را کاهش دهد. در زیر چند نکته اساسی برای نگهداری وجود دارد که باید رعایت کنید تا انبارتان با ظرفیت کامل کار کند:

تهیه برنامه تعمیر و نگهداری برای بهره وری بهتر انبار

برخی از بخش‌های تجهیزات انبار مانند فیلترهای هیدرولیک، مهر و موم مکانیکی، رینگ‌های سایش و غیره دارای طول عمر عملیاتی هستند که پس از آن باید تعویض یا تجدید شوند تا تجهیزات به درستی کار کنند. هرچه ماشین آلات بیشتری داشته باشید، نگهداری آنها در شرایط خوب دشوارتر است. از این رو، ایجاد یک برنامه تعمیر و نگهداری برای نظارت و سرویس منظم تجهیزات شما بسیار مهم است. هنگام تهیه پیش نویس برنامه تعمیر و نگهداری، باید از

دو چیز مطمئن شوید:

  • خرابی تجهیزات در حین سرویس نباید بر عملکرد منظم تأثیر بگذارد.

اگر چندین واحد از تجهیزات حیاتی دارید، برنامه ریزی همه آنها برای تعمیر و نگهداری به طور همزمان باعث اختلال شدید در روند کار شما می شود. حتی می تواند فعالیت های منظم شما را به طور کامل متوقف کند. در عوض، مطمئن شوید که زمان‌های روتین سرویس را به هر یک از تجهیزات اختصاص دهید تا با یکدیگر همپوشانی نداشته باشند.

  • هوشیار باشید

بازرسی ها را انجام دهید و چک لیست هایی را برای مستندسازی وضعیت تجهیزات خود مدیریت کنید. برای تجهیزاتی که پیچیده و گران هستند، اغلب بهتر است تکنسین ها را استخدام یا استخدام کنید، یا AMC (Annual Maintenance Contracts قراردادهای نگهداری سالانه) با ارائه دهندگان خدمات تجهیزات داشته باشید.
برای انبارهای بزرگ با تجهیزات زیاد، یک نرم افزار CMMS (Computerized Maintenance Management System سیستم مدیریت نگهداری کامپیوتری) می تواند به ویژه مفید باشد، زیرا می تواند اطلاعات رویه های تعمیر و نگهداری یک شرکت را ذخیره کند، وضعیت ماشین آلات آنها را نشان دهد، در دسترس بودن قطعات یدکی را ردیابی کند و گزارش تولید کند.

از طلایی که استخراج کرده اید استفاده کنید

برای یافتن تنگناهای احتمالی که باعث کاهش کارایی می شود، به طور منظم با کارمندان خود تعامل داشته باشید.

با نظارت منظم بر تجهیزات، لوازم یدکی و رویه‌های انبار خود و ارتقای رفاه پرسنل خود، نه تنها بهره‌وری انبار خود را افزایش می‌دهید، بلکه در صورت بروز حادثه یا اضطرار، تلفات خود را نیز به حداقل می‌رسانید. با کارمندان خود کار کنید تا مطمئن شوید که انبار شما تا آنجا که می تواند ایمن است.

با این کار مقاله ما در مورد چند نکته اساسی برای حفظ بهترین شرایط انبار شما به پایان می رسد. می‌توانید با پیاده‌سازی یک سیستم مدیریت انبار Warehouse Management System (OMS) که به شما کمک می‌کند جریان سفارش را ساده‌سازی کنید و حرکت سهام خود را در تمام جریان‌های درآمد نظارت کنید، انبار خود را حتی کارآمدتر نگه دارید.

خبر خوب این است که شما نیازی به جستجوی دور ندارید. ما یک WMS مبتنی بر FIFO ساخته‌ایم که به ساده‌سازی موجودی هزاران کسب‌وکار در سراسر جهان کمک کرده است. این می تواند فروش آنلاین و آفلاین را انجام دهد و از ادغام چند ارزی و حمل و نقل برای تجربه مدیریت انبار نرم تر پشتیبانی می کند. ویژگی های مدیریت انبار Zoho Inventory را امروز به صورت رایگان امتحان کنید!

مطالب مرتبط:

چگونه از چالش های موجود در انبارداری پرهیز کنیم؟

چگونه عملکرد انبار خود را ارزیابی نماییم؟

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای خرید این محصول لطفا فرم زیر را پر کنید

× مشاوره خرید