خطرات و عواقب عمده ناشی از کمبود موجودی در انبار

خطرات و عواقب عمده ناشی از کمبود موجودی در انبار

بدیهی است که کمبود موجودی یک مشکل جدی برای یک شرکت است، اما فراتر از زیان های آشکار، پیامدهای ثانویه ای نیز وجود دارد که بر شرکت تأثیر منفی می گذارد. در زیر خطرات و مشکلات اصلی ناشی از کمبود انبار در انبار یا مرکز توزیع شرکت را بررسی می کنیم:

  • فروش از دست رفته

مستقیم ترین و بارزترین پیامد، از دست دادن فروش های تحقق نیافته به دلیل عدم تقاضای محصول است. در کوتاه مدت، این ممکن است مشکل اصلی باشد، زیرا به طور مستقیم بر ثبات اقتصادی شرکت تأثیر می گذارد.

زیان های احتمالی ناشی از غرامت برای سفارشات متعهد

اگر موجودی انبار، شرکت را از انجام سفارش‌های قبلاً قراردادی و تعهد شده باز دارد، احتمالاً جدای از از دست دادن فروش‌های محقق نشده، مجبور است هزینه اضافی جبران یا جبران خسارت مشتری را برای عدم انجام تعهدات خود متقبل شود.

اگر موجودی انبار کافی باشد، اما سفارش با تأخیر وارد شود، ممکن است به مشتری نیز غرامت پرداخت شود.

  • رضایت مشتری و ضرر احتمالی

در میان‌مدت، جدی‌ترین مشکلی که می‌تواند ناشی از انبارداری باشد، از دست دادن اعتماد و رضایت مشتری است. اگر شرکت نتواند نیازهای مشتری را برآورده کند، مجبور می شود محصول را از یک شرکت رقیب جستجو کند. در صورت رضایت از خدمات رقیب، ممکن است مشتری برای همیشه گم شود.

در نتیجه، پیامدهای انبارداری به معنای زیان اقتصادی در زمان حال و زیان احتمالی در آینده است.

  • آسیب به اعتبار و اعتبار برند

یکی دیگر از موارد مرتبط با رضایت، از دست دادن اعتبار است که شرکت ما در صورت عدم انجام سفارشات بسته و ناتوانی در برآورده کردن انتظارات مشتری متحمل آن خواهد شد.

یک خرابی گاه به گاه با استوک اوت می‌تواند باعث آسیب طولانی‌مدت به وجهه برند شود، و با عملکرد صحیح و تکمیل تحویل‌ها و مهلت‌ها، اصلاح آن زمان می‌برد.

نکاتی برای جلوگیری یا کاهش از کمبود

با دانستن علل اصلی انبارداری و پیامدهای جدی که این امر می تواند برای عملکرد انبار و پایداری شرکت داشته باشد، ما بر روی عناصر کلیدی برای نظارت برای کاهش ریسک انبار تمرکز خواهیم کرد:

 

خطرات و عواقب عمده ناشی از کمبود موجودی در انبار

 

  • موجودی ایمنی

همانطور که قبلاً ذکر شد، این میزان ذخیره شده برای پوشش رویدادهای پیش بینی نشده، تغییرات تقاضا، تاخیر در حمل و نقل تامین کنندگان و غیره است. تعریف صحیح این سطح موجودی می تواند از انبارداری در این شرایط جلوگیری کند.

  • اندازه لات بهینه

اندازه لات بهینه به مقدار صحیح کالایی که در هر بار سفارش برای بهینه سازی آن درخواست می شود، اشاره دارد. به عبارت دیگر، ثبت سفارش‌های بزرگ برای ساده‌سازی هزینه‌های ثابت هر سفارش، اما در نظر گرفتن هزینه‌های نگهداری آن کالاها در انبار.

اگر محصولی است که به دلیل ویژگی‌هایش در معرض خطر بالای کمبود انبار است، ممکن است توصیه شود که تعداد سفارش را افزایش دهید، حتی با فرض هزینه ذخیره‌سازی بالاتر.

  • نقطه سفارش مجدد (ROP)

جدای از کمیت، لازم است دوره و دفعات درخواست سفارش از تامین کنندگان را مشخص کنیم. مانند اندازه بهینه لات، تعادلی بین قرار دادن کمترین سفارش های ممکن برای کاهش هزینه ها، اما بدون سفارش های خیلی بزرگ که به معنای داشتن سطح انبار بسیار بالا در انبار است، جستجو می شود.

  • ارتباط با تامین کنندگان

اجتناب از انبار در انبار نه تنها به شرکت ما بستگی دارد، بلکه نقش تامین کنندگان نیز تأثیر مستقیمی خواهد داشت. هر گونه تاخیر، لغو یا شکستی که تامین کنندگان متحمل شوند مستقیماً بر سهام شرکت ما تأثیر می گذارد.

بنابراین تامین کنندگان بر اساس ظرفیت پاسخگویی، انعطاف پذیری و دوره تحویل آنها با دقت انتخاب می شوند. این رابطه همچنین باید تقویت شود تا از یک ارتباط روان و نزدیک اطمینان حاصل شود که امکان اطلاع از هرگونه تاخیر یا مشکل در عرضه را از قبل فراهم می کند.

  • ارتباطات داخلی شرکت

گاهی اوقات، به دلیل خطاهای ارتباطات داخلی یا خرابی در شرکت، انبارداری رخ می دهد، چیزی که قابل اصلاح است. این جنبه کاملاً به سازماندهی شرکت بستگی دارد و با پیاده‌سازی یک CRM یا سیستم مدیریتی که تمام بخش‌های شرکت می‌توانند آخرین اطلاعات را به اشتراک بگذارند، حل می‌شود.

مطالب مرتبط:

قفسه انباری

قفسه فروشگاهی

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای خرید این محصول لطفا فرم زیر را پر کنید

× مشاوره خرید